مساله نیروی هسته ای ایران
نوشته شده توسط : ice cream
در این فصل برای مقدمه ترجمه ای از سایت idsnews اورده شده كه با هم می خوانیم از زمان توسعه بمب اتمی در مدت جنگ جهانی اول نیروی هسته ای به موضوعی نگران كننده تبدیل شدهاما در سفر اخیر اقای بوش به ارو پا این موضوعات محور گفت وگوهای سیاسی شد در طول ماه گذشته‌،موضوع نگرانی های هسته ای از كره ای شمالی كه به تازگی به عنوان یك كشور دارنده سلاح
دسته بندی حقوق
بازدید ها 19
فرمت فایل doc
حجم فایل 26 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 32
مساله نیروی هسته ای ایران

فروشنده فایل

کد کاربری 2106
کاربر
 
 

 مساله نیروی هسته ای ایران

در این فصل برای مقدمه ترجمه ای از سایت idsnews اورده شده كه با هم می خوانیم .   

از زمان توسعه بمب اتمی در مدت جنگ جهانی اول نیروی هسته ای به موضوعی نگران كننده تبدیل شده.اما در سفر اخیر اقای بوش به ارو پا این موضوعات محور گفت وگوهای سیاسی شد   

در طول ماه گذشته‌،موضوع نگرانی های هسته ای از كره ای شمالی كه به تازگی  به عنوان یك كشور دارنده سلاح هسته ای شناخته شده به ایران تغییر یافته است.

كشوری كه خود برای دفاع در مقابل تهدیدات فزاینده امریكا اماده می كنند.آقای بوش آلمانفرانسهبریتانیا و روسیه برای مقابله به تصمیم ایران برای دستیابی به نیروی هسته ای فرا خوانده ومطمئن است از حمایت جهانی در مقابله با ایران بر خوردار است به طوری كه در یك كنفرانس مطبوعاتی در سه شنبه اعلام كرد:{ همگی ما بلند و واضح می گوییم كه ایران نباید سلاح هسته ای داشته باشد}.

ایران بمانند 189 كشور دیگر قرار داد منع گسترش سلاح های هسته ای را امضا كرده قراردادی كه در سال 1970 برای اطمینان از گسترش كنترل شده سلاح های هسته ای بر قرار شده. هر كشوری مختار بود تا قطع نامه را برای جلوگیری از گسترش و یا انتشار سلاح های هسته ای امضا كند.

فقط 5 كشور چینروسیهفرانسهانگلیس وآمریكا مجاز به داشتن این سلاح هسته ای بر اساس این قرار داد هستند.تا آنجاییكه به آمریكا مربوط می شود فقط سه كشور هند پاكستان واسراییل قرارداد را امضا نكردند و درحال تولید سلاح هسته ای هستند.و معتقدند كه این قرارداد منصفانه نیست.در حالی كه ایران به عنوان عضو  ( قرارداد منع گسترش سلاح های هسته ای) در مركز توجهات قرار Non-Proliferation Treaty

گرفته است .آقای بوش در یك كنفرانس مطبوعاتی با صدر اعظم آلمان(گرهارد شرودر) اعلام كرد: ایران برای حفظ امنیت وصلح نباید سلاح هسته ای داشته باشد.

آقای بوش گفت نگرانی او در مورد ایران از این واقعیت سر چشمه می گیرد كه ان ها بعد از امضای تعهد مبنی بر عدم ادامه غنی سازی اورانیوم به این كار ادامه داده و این موضوع دلیل رییس جمهور آمریكا برای عكس العمل اوست.

در اروبا گفتگو ها بین آلمانفرانسه و بریتانیا صورت گرفته تا بتوانند راه كارهایی دیگری به غیر نیروی هسته ای نظیر افزایش سطح تجارت برای بهبود وضع اقتصاد ایران در روبرو بگیرند در حالی كه  اقای بوش با شركت آمریكا در این گفت و گوها مخالف است.

از نظر ایران نیروی هسته ای برای ‌‌بیشرفت ملی ایران به صرفه است زیرا ارزان تر و موثرتر از تولید نفت محدود است این كشور شروع به غنی سازی اورانیوم كرد كه اولین گام در راه رسیدن به نیروی هسته ای است اما آنها خودشان دست به تولید سلاح هسته ای نكرده اند.به نظر آمریكا ایران به دلیل داشتن ذخایر نفتی نیازی به داشتن نیروی هسته ای ندارد.

سفر اروپایی اقای بوش شاهدی بر تلاش سیاسی او برای رسیدگی به موضوع ایران است این در حالی است كه فشار برای حفظ روابط با اروپا و سایركشورها بعد از حمله آمریكا به عراق برای او افزایش یافته است. این مذاكرات تا انتهای ژوئن ادامه دارد و بعد از ان پرونده ایران را در شورای امنیت باز خواهد كرد .

آقای بوش این گونه اظهار كرده است كه نظرات درباره حمله به ایران خنده دار ولی در عین حال اعلام كرد از همه ی گزینه های موجود استفاده كرده ولی صحبت كردن و استفاده از دیبلماسی همواره اولین راه خواهد بود. او همواره مشتاق برای گفت و گو در مورد این موضوع نگران كننده با سایر رهبران جهان است.

كلید درك موضوع هسته ای رسیدن به قصد و نیت هر كشوری است كه مدركی برای عمل  كرد سایرین می باشد. تنها زمانی كه انگیزه واقعی هر كشور فهمیده شود جواب این سوال مشخص خواهد شد.

   فصل دوم:

 

داستان از این جا شروع می شود كه :

 

روز یکشنبه، 13 مارس، از قول دیپلمات های نزدیک به آژانس بین المللی گزارش شده بود که در پی افشای تحویل غیر مجار دستگاه های سانتریفوژ به ایران توسط عبدالقدیر خان، دانشمند هسته ای پاکستان، دولت این کشور پذیرفته است قطعات ساخت این دستگاه را برای آزمایش های لازم و مقایسه با آلودگی های یافت شده در ایران در اختیار آزمایشگاه آژانس در وین قرار دهد.

 دولت پاکستان با انتشار بیایه ای گفته است که این گزارش ها بی پایه است و این کشور به آژانس وعده دسترسی به قطعات دستگاه های سانتریفوژ ساخت خود را نداده است.

پنجشنبه گذشته، دولت پاکستان تایید کرد که عبدالقدیر خان، که همراه با چند تن از دانشمندان هسته ای پاکستان به همکاری غیرمجاز با برنامه های اتمی ایران متهم هستند، قطعات سانتریفوژ را در اختیار جمهوری اسلامی قرار داده بود.

دولت پاکستان تاکید کرد که این اقدام بدون موافقت یا آگاهی مقامات دولتی صورت گرفته بود.

از دستگاه های سانتریفوژ برای غنی سازی اورانیوم استفاده می شود که انواعی از آن به عنوان سوخت نیروگاهی و انواع خالص تر دیگر در ساخت بمب اتمی کاربرد دارد.

مقامات آژانس بین المللی مایل هستند با آزمایش قطعات سانتریفوژ پاکستان آثار اورانیوم غنی شده بر آنها را با آثار یافت شده در ایران مقایسه کنند.

در بازرسی از برخی مراکز هسته ای ایران در سال 2003، بازرسان آژانس بین المللی نشانه هایی از اورانیوم با درجات مختلف خلوص را یافتند.

برخی از این آثار نشانگر آلودگی به اورانیوم غنی شده با درجه خلوص نزدیک به نوع قابل کاربرد در تولید بمب اتمی بود.

مقامات ایرانی منشاء این آلودگی ها را تجهیزات هسته ای مستعمل دریافت شده از خارج عنوان کرده اند.

سایت:

Voanews

18 Jun 2004, 16:43 UTC

قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران را مورد نکوهش قرار داده است

اعضای هیئت مدیره آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه ای را به تصویب رسانده است که این قطعنامه ایران را برای قصور در همکاری های کامل با بازرسان آژانس انرژی اتمی در مورد برنامه های اتمی خود، مورد نکوهش قرار داده است.

قطعنامه که از سوی فرانسه، آلمان و بریتانیا ارائه شده بود همچنین ایران را به همکاری کامل با بازرسان ظرف این چند ماه دعوت کرده است اما هیچگونه تحریمی را علیه دولت تهران توصیه نکرده است.

آمریکا می گوید ایران باید به دلیل عدم همکاری آن به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع شود.

کنت بریل سفیر آمریکا در اجلاس آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین که پشت درهای بسته برگزار شد، گفت برنامه اتمی ایران تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی است.

حسین موسویان نماینده هیئت ایرانی در آژانس بین المللی انرژی اتمی ضمن قبول همکاری با آژانس گفت او مایل است تا ادعاهای مبنی بر تلاش ایران جهت ساختن سلاح های اتمی را از بین ببرد

این متن فقط قسمتی از  مساله نیروی هسته ای ایران می باشد

جهت دریافت کل متن ، لطفا آن را خریداری نمایید





:: برچسب‌ها: مساله نیروی هسته ای ایران , نیروی هسته ای ایران , نیروی هسته ای , قضیه سانتریفوژ , صلح و امنیت ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 بهمن 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: